söndag 25 april 2010

Makeup tutorial: Vår feelings.

En kompis i skolan undrade hur jag la ögonskuggan när jag hade gjort den lila/svarta maken. (Länk till inlägget:http://svensssonelise.blogspot.com/2010/04/dagens-makeup_22.html )

Och eftersom många verkade intresserade när de vände huvudet mot mig när jag försökte förklara, och det inte är så lätt att förklara i en högljudd cafeteria på rasten, så fick jag för mig att göra en tutorial :) Inte på den svart/lila, utan en annan grön och vårig make.
Jag måste tillägga att min kamera inte alls är bra på att få med färgerna, så färgerna ser ganska ''mesiga'' ut på bilderna. Och det där jävla picnik, där jag gör bildkollage slutade funka efter att jag hade gjort första bilden, så det blir onödigt många bilder som egentligen kunde ha varit en bild i ett kollage.
Och förresten, shit vad mina ögon blir gröna av ljuset i badrummet och blixten!
Jag fick för mig att om jag lade en krämig ögonskugga innan de andra ögonskuggorna så skulle färgerna komma fram bättre, och att det också skulle sitta bättre. Och så var det också!
Så jag började med en ögonskugga från en ögonskuggspalett som är från Oriflame. Jag lade bara ett tunt lager på nästan hela ögonlocket.











Sen fortsatte jag med en vit ögonskugga på hela ögonlocket, under ögonbrynet och i inre ögonvrån. Lägg på ganska mycket, så det blir en tydlig färg! Sen kan man ju alltid förstärka mer sen, men det är alltid bra att ha en bra grund.





















Efter det lade jag en ljusgrön lösögonskugga från Max Factor som jag fått av mormor för något år sedan. Jag vet att den är gammal, men den är bra ändå.
Den lade jag på typ, halva ögonlocket och i globlinjen in mot inre ögonvrån.
Sen skuggar du ut den så att du inte får en enda skarp kant! Använd en mjuk lite större pensel. Plus att jag lade en guldig krämögonskugga som jag fått från någon tidning i inre ögonvrån. Men inte för långt in så att det täcker det vita, för det vill vi ha kvar!
























































Sen lade jag mörkare jättehärlig grön i yttre ögonvrån och skuggade in den i den andra gröna. Skuggan är från samma palett som den krämiga ögonskuggan. Den som är märkt med en stjärna.

































Lägg samma ögonskugga under ögat, som när man lägger kajal. Lättast att använda till det är en snedställt pensel, men någon sån har inte jag (än). Så jag använde en tops, därav det halvknepiga resultatet. Skugga ut den lite där också. Lägg en lite mörkare ögonskugga längs med vattenlinjen, men inte i vattenlinjen ;) Ursäkta att jag förklarar dåligt! Jag använde mig av den lite mörkare som är med på bilden ovanför.





















Lägg svart kajal vid fransroten ''där uppe'', och under ögonlocket (Det förklaras på bilden). Sudda ut det med en tops eller något. Eftersom det här ska vara en väldigt vårig och ljus makeup, så spara på kajalen!























Om det behövs, förstärk färgerna och på med mascara och det är klart!





Kvällsljus:

1 kommentarer:

~Sara~ sa...

Vad roligt med tutorial, och det blev ju jättesnyggt med! =)

Sv: Ja jag har hört lite om det, vore ju faktiskt kul om man var ett gäng. =) Tänker du gå? Känns ju onödigt på pengarna egentligen om det bara är sånt man kan men det är säkert kul ändå.